Het grillige fiscale beleid rond elektrische en hybride auto’s doorkruist een belangrijke doelstelling van het kabinet: in 2020 zouden er zo’n 200 duizend auto’s op de weg moeten zijn die geheel op deels op stroom rijden.

Dat stelt databureau Aumacon van de autobranche dinsdag in een analyse van de markt voor elektrische auto’s in Nederland.

Nederland heeft grote ambities op het gebied van elektrisch rijden. Zo wil het kabinet dat er in 2020 pakweg 200 duizend auto’s zijn die geheel of deels op elektriciteit rijden. Die laatste groep van ‘hybride’ voertuigen kent twee categorieën: de plug-in hybride (laden met stekker, maar ook een hulpmotor voor de lange afstand die op benzine of diesel draait) en de standaard hybride (klassieke motor en elektromotor).

Afgelopen jaar telde Nederland in totaal ruim 45 duizend auto’s die geheel of deels op stroom reden. De plug-in hybride en auto’s met een ‘range extender’ zijn daarbij veruit het populairst, met een een aandeel van bijna 37 duizend stuks. Daartegenover stonden slechts achtduizend personenauto’s en bedrijfswagens met een volledig elektrische aandrijving.

200 duizend elektrische auto’s in 2020

Om de doelstelling van 200 duizend stuks in 2020 te halen, moeten er de komende jaren nog ruim 150 duizend volledig elektrische en hybride auto’s bij. Let wel: op een wagenpark dat in 2014 ruim acht miljoen personenauto’s telde, is dit nog steeds niet bijster veel.

Maar zelfs de doelstelling van 200 duizend auto's is hoog gegrepen, stelt Aumacon. Belangrijkste reden: het terugdraaien van de groene, fiscale subsidieregelingen voor zakelijke rijders.

De zogenoemde fiscale bijtelling voor het persoonlijk gebruik van leaseauto's was voor elektrische en hybride auto's in 2013 nog nul procent. Maar die bijtelling wordt opgeschroefd tot 15 procent in 2016.

Het kabinet heeft hiertoe besloten omdat het succes de fiscale stimulering van vooral hybride auto's op de zakelijke markt zo groot was, dat de staat leed onder de derving van belastinginkomsten.

Hogere bijtelling leaseauto's raakt verkoop hybrides

Het verminderen van de fiscale prikkel voor de aanschaf van elektrische auto's op de zakelijke markt, heeft een direct gevolg voor de verkopen, stelt Aumacon. “Dat betekent de doodsteek voor de plug-in auto’s. (...) De volelektrische auto mag dan nog wel rekenen op aantrekkelijke fiscale ondersteuning, maar de industrie levert nog onvoldoende product in die categorie, dus dat gaat de komende jaren nog geen soelaas brengen", aldus Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Onderstaande tabel schetst de verwachting van Aumacon voor de elektrische markt in de periode tot 2020. Ook als er een vorm van fiscale stimulering blijft, is het maximaal haalbare een toename van het aantal volledig en deels elektrische auto's tot 155 duizend stuks.

Aumacon pleit ervoor om het beleid ten aanzien van de fiscale stimulering van elektrische auto's te heroverwegen, als het kabinet de doelstelling van 200 duizend stuks in 2020 serieus wil nemen.

Lees ook

De droom van James Dyson: elektrische revolutie via de stofzuiger

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl